30/8/12

FESTA MAJOR D'IGUALADA 2012

Acabada la Festa Major i com he fet en altres ocasions, aquí ve una llarga entradeta per explicar-vos el que ha estat la "meva" Festa Major d'Igualada 2012. Com també he comentat altres vegades, intento no fer un blog localista, però és que un és d'on és i a més la nostra és una Festa molt xula. Així que convido a igualadins i als no igualadins també, a veure aquest post on venen 56 imatges del que jo he anat vivint durant aquests dies i ja us avanço que no ha estat pas poc...
La nostra Festa va començar el Dissabte abans. Els del "Ghetto" organitzem els Jocs Bèsties i calia comprovar que la logística nova i la d'anys anteriors estava al dia. Aquí teniu un voluntari de la Colla constatant in situ que el material d'una de les proves estrella, la cursa de nadons, estava en perfecte estat.
Una estona després, vam aprofitar per anar a marcar el recorregut de la gran "Cursa de la síndria" a la muntanya del Pi. Si algun igualdí/ina no ha anat mai al Pi, si us plau no tardeu més a pujar-hi. En un momentet teniu una vista impressionant a tota la ciutat amb detalls com aquest...
Tot i que els actes oficials no començaven fins dimecres 22, la gent de la Coll@nada es va voler avançar programant activitats dilluns i dimarts . Dilluns vaig anar a la Tabalada amb tres grups de la ciutat.
La història acabava a la plaça Pius XII on els tres grups es van ajuntar per improvisar alguna peça i on tots vam poder fer un tast de pomada. A la imatge, l'entrada a plaça dels Protons.
A la nit, grups de cultura popular van fer uns assajos a la fresca (que en plena onada de calor era poca...) a la plaça Pius XII. Aquí teniu com es movien els bastoners.
Dimarts com ja es habitual els últims anys, vam anar a veure projeccions de capítols de sèries que han canviat (o no) el món. Aquest any vam veure "Sí, ministre", "N'hi ha que neixen estrellats" i "Hotel Fawlty".
Dimecres em vaig deixar caure un moment a l'elecció de l'Hereu i Pubilla de la Coll@nada 2012 i apa, ja som a Dijous. Primera cercavila amb (com diu el programa d'actes...) la imatgeria festiva de la ciutat.
Jo, aquests cap grossos, em tenen enamorat. Són preciosos...
Em va agradar aquesta imatge dels gegants d'Igualada. Potser haurem d'allargar les faldilles del gegant!!! També em va agradar el calçat, la geganta amb unes impecables set penques i el gegant amb unes modernes Munich, i és que cal promocionar les empreses de la comarca...
El punt més bonic per gaudir de les cercaviles de Festa Major crec que és aquest on de la Rambla St. Isidre es gira cap a carrer Garcia Fossas. A final de tarda acostuma a haver una llum molt bonica. El Tonet tot tranquil s'ho mirava...
A Igualada tenim la virtut de protegir els cotxes. Fins i tot per Festa Major ens costa tallar al trànsit petits carrers del centre com el carrer Nou que jo crec que haurien d'estar tancats al trànsit tot l'any.
Arribem al Pregó marcat pel brillantíssim Pregó de 2011. Intentar igualar-lo ja era molt difícil. La idea era prou original rottllo Flash Mob. Per tota la plaça apareixien músics i dansaires. Jo crec que a l'hora de la veritat la història va ser correcte i potser no va arribar a més per culpa del so però vaja (res que no estiguem habituats a Igualada, problemes de so...). El text, tot ell com molt institucional, el va llegir impecablement el gran Jordi Còdol.
Al final, tot de bombolles de sabó, barrejades amb una intensa llum blava, van prendre la Plaça amb el  que va ser...
...un genial fi de Pregó.
Per tancar Dijous és obligatori assistir a l'Operació Cigró, un sopar popular amb amanida de cigrons i actuacions espontànies de la gent que es vol animar a pujar a l'escenari de la Pius XII i que mitja ciutat observi el seu "professionalisme"...
A destacar els cigrons, la gent ca la Iaia sempre es curra els cigrons i fer-ho per tanta gent i que a més siguin prou bons no és pas fàcil
Vaig al·lucinar amb la gent que hi havia a plaça tenint en compte que a la mateixa hora es jugava el primer Barça-Madrit de l'any. Impressionant!!!
Apa, Divendres. A la tarda hi havia la cercavila de Sant Bartomeu on s'estrenava una nova imatge del Sant.
Ostres, jo respectant l'opinió de molta gent, no entenc perquè ens hem d'inventar en ple segle XXI una imatge d'un Sant i treure-la per Festa Major. Jo, repeteixo respectant totes les opinions, no ho entenc i penso que és una mica anar endarrere i aquí ho deixo.
També vull opinar una miqueta sobre certes polèmiques entre grups de la ciutat. Només dir-los que com diu el famós poema del Josep M Espinàs, "tots units fem força"...
Si vius la Festa i intentes explicar-la, són coses de les quals no pots passar sense opinar-ne...
Tornem a la Cercavila i tornem a la St. Isidre. Els Trabucaires d'Igualada en acció.
Ball de St. Miquel i...
els Diables.
Bastoners.
El recorregut finalitzava a la Plaça de l'Ajuntament.
Nit de barraques, obligada dutxa freda i Dissabte. Tradicional "Fes-ta el Dinar" a la Rambla on Colles d'amics ens fem i mengem clar, el dinar. Aquest any hi havia unes 600 persones. Paelles i fideuàs triomfen. Gràcies al facebook del Josep Maria i amb el seu permís (gràcies), us en mostro alguna i...
...només faltaria, la nostra fideuà. Vam anar lents, però segurs. Estava boníssima!!!
Migdiada i Cercavila Tradicional. El "siroll" dels dracs podia amb la quitxalla...
Diables...
...i més diables i...
..més diables.
Algú em va dir que potser seria més lògic que els diables tanquessin la Cercavila ja que les restes de carretilles que deixen a terra poden fer caure algun dels gegants o capgrossos que venen darrera. Ho trobo lògic, no?
Seguim, el sol de tarda queia damunt la Rambla deixant una preciosa llum...
L'Àliga d'Igualada anava molt ben acompanyada...
Vaig dirigir-me a la plaça on cada grup finalitzava amb una petita demostració del seu bon fer. La canalla no es perdia cap detall.
Els Tonet i cia. fan un ball amb rotllana molt guapu on salten conjuntament amb nens i nenes.
I vinga, no es para, cap a plaça St. Miquel on els de Can Cri es curraven una Botifarrada prèvia al...
...Cercanit (dins dels actes de la Coll@nada) aquesta vegada amb barrets grocs...
Bestial la munió de gent al Cercanit que deixem-nos d'hòsties, és el correbars. Els de l'organització van calcular que hi havia unes 1000 persones. Jo, sempre em poso a costat de la xaranga. Ambientasu!!!
Al carrer d'Òdena sempre es fa la tradicional prova de córrer amb els pantalons abaixats. La foto me l'ha deixat el Francesc que encara tenia bateria al mòbil, no com jo!!!
Acabat el Cercanit vam anar cap a barraques on els Pastorets Rock van perpetrar un concert antològic. Momentasu quan van tocar la banda sonora de "Bola de Drac" i el Pastoret que fa com de convidat de pedra es va transformar en "Follet Tortuga". Les fotos també són del Francesc (gràcies).
I ràpid a dormir doncs Diumenge havíem de ser a la plaça. Per sort, no va fer falta una dutxa freda...
Els Moixiganguers d'Igualada es van currar una campanya per portar gent a plaça, volien fer la millor Diada de la seva història llançant 4d8 2d7 i 7d7. La gent va respondre i els Moixis van començar valents amb un 4d8 que només va poder ser carregat. La caiguda va impedir l'intent de torre de 7 que de fet crec que era el gran objectiu del dia i es va acabar de manera molt digna descarregant 5 i 7d7. En fi, que no es va arribar on es volia però que què carai, està molt bé. Felicitats i ànims que treballant, tot arriba!!!
Acompanyaven els igualadins la Joves de Valls que, picats per la seva no presència a St. Fèlix, van obsequiar al personal amb una de les millors actuacions mai vistes a Igualada descarregant 5d8, 3d9f i 7d8.
També van actuar els Capgrossos de Mataró que van tancar el dia amb el seu millor castell, la torre de 8 amb folre. Vaig anar a la meva oficina de can Vinnart des d'on vaig poder fer la foto. Qui diu que a Igualada la gent no va a veure Castells?
Dinar familiar, migdiada massa breu i cap al Rec a ajudar a la resta de Colla del Ghetto a muntar els Jocs Bèsties. Per sort, no tots fem les mateixes feines...
Dues són les probes estrella, la primera la "Cursa de Nadons". A destacar la molta participació d'enguany. Dues curiositats, una nena que es deia Victòria no va fer de cap manera honor al seu nom, i el rapidíssim guanyador sense cap discussió un nen de nom Leo. En aquest cas, el nom sí que fa la cosa...
La segona prova estrella és la ja famosa "Cursa de la Síndria" aquest any amb rècord de participants.
La cursa consisteix en córrer acompanyat d'una síndria pujant a la muntanya del Pi. Quan creues la línia d'arribada, estàs tant fart de la síndria que la llences a terra amb tota la ràbia del món...
No es pot passar per alt el fet que cada vegada la gent es treballa més la indumentària. Em va fer gràcia veure la Laura Orgué (una de les millors esportistes de la ciutat) participant i guanyant la cursa femenina.
Vam acabar tard amb temps per anar a fer el soparillu amb la gent del Ghetto i a viure una mica la nit tot i que el cansament ja es començava a notar. Vaig tenir el privilegi de veure el concert de la plaça de l'Ajuntament des d'un terrat de la mateixa plaça (moltes gràcies).
Com que érem uns quants, vam coreografiar alguna música de l'orquestra, els de cultura de l'ajuntament fins i tot ens van fotografiar i cap a can Twitter. En fi, una estona divertidíssima..
Ens vam dirigir cap a la zona de barraques. Temps per tornar a veure la pubilla de la Coll@nada aquesta vegada ajudant a recollir cadires. He de dir que des que la Coll@nada tria hereus i pubilles, la pubilla 2012 ha estat de les millors. Una krack!!!
Com us he dit, el cansament em va fer anar a dormir abans que els dies anteriors, cosa que la salut també agraeix. Vaja que ens situem a dilluns tarda i més en concret a la Cercavila infantil. A la Rambla una llum celestial...
queia damunt dels petits dimonis.
Temps per captar alguna imatge més i...
...cap a cal Toni on com cada any toca fer la tradicional copa de cava de dilluns tarda just quan la Cercavila infantil arriba a plaça.
Des del balcó, la vista és privilegiada (moltes gràcies, Toni!!!). Aquesta vegada em quedo amb aquest drac encantador.
La crisi i el perill d'incendis va portar el piromusical al mig de la ciutat. Està clar que no va ser tant bonic com en anys anteriors però va donar la imatge, recordant els temps del Xipreret, dels coets sobre la ciutat. Com que quasi tots érem a Cal Font, us deixo aquesta foto que m'ha passat el Francesc des de la plaça de la Creu (moltes gràcies).
El fet que el piromusical fos al centre de la ciutat va portar molta més gent al darrer acte del programa oficial, la Cercavila on es porta el Tonet i la Contxita al museu ja que endemà toca anar a treballar. M'encanta el moment en que el Tonet, sempre d'esquena, fa la baixada del carreró de St Nicolau.
La festa doncs teòricament ja estava finiquitada, però no!!! Els de la Coll@nada que sempre tenen ganes d'allargar, es guardaven una perla a la màniga, la tradicional penjada de cadires del Clein.
Cada dilluns nit, quan ja han marxat els últims clients, la gent del bar del Clein puja totes les cadires amb una original i treballada cadena humana formada per tots els seus treballadors. Ja l'any passat hi va haver una espècie d'acte improvisat que la gent del Clein es va prendre de forma molt simpàtica i en aquesta edició, la Coll@nada ha inclòs la penjada en el seu programa. Impressionant l'ambient a la Rambla. Tots els assistents vam animar amb crits i cançons a la gent del Clein en la ràpida penjada.
Foto Clein+Coll@nada que posava fi a una Festa Major 2012 molt participada.
Jo, m'ho he passat molt bé i em sembla que la gent del meu voltant també. Abans la Festa igualadina era una Festa més i crec que ara ja és la Festa. La Coll@nada segueix amb tanta o més força que mai amb la gent de sempre i amb molta nova gent, molta gent jove.
La setmana prèvia a la Festa, els Moixiganguers animaven als igualadins a aixecar Igualada amb les seves mans. Crec que en aquesta Festa Major entre tots, hem aixecat Igualada. Ara potser ens cal seguir posant mans per tal aixecar-la durant la resta l'any...
En fi, que espero haver estat capaç de transmetre el que he sentit durant aquests dies i com no, espero que fotos i text us hagin agradat.
I en aquest punt dir-vos que ja només resta un any per la Festa Major de l'any vinent...

francesc bòria ha dit...

gràcies per la molt bona crònica!

Unknown ha dit...

moltes gràcies!!! i moltes gràcies per les teves col·laboracions!!!

Ari ha dit...

Quin bon resum d´aquesta Festa major!!!
a algunes activitats vem anar, altres ens les vem perdre pero ens has fet una molt bona crònica per fer-nos una idea de com va anar!! :)

mooooooooltes gràcies!!!

Anna ha dit...

Aquest any no hi he pogut ser, però emociona poder llegir i veure les fotos de la festa d'una Igualada participativa.
Des de Düsseldorf gràcies per la crònica!!!

Mooooltes gràcies, Anna!!!
ara m'has fet emocionar a mi!!!