30/7/08

UNA SETMANA PER EUSKADI

Aquesta última setmana i amb la molt bona companyia del Roger i la Txell he estat per Euskadi (per variar)...
Aquí en teniu la crònica.
DILLUNS 21/07/2008
Marxem d'Igualada a les 7.17 h. Després de 2 parades, una velocitat correcte i el pagament de 29,40 € en peatges, a les 13,15 aproximadament ja som a la plaça Txurruca de Mutriku fent una sidra.
Dinem la bonica Vall de Lastur però carai, nomès podem fer el menú del dia, ja és massa tard i han de tancar cuina...

A la tarda afrontem el primer dels 4 geocachings que farem per terres basques. És a l'ésglesia de Sta Katalina a Deba. Ens passa una curiositat molt bèstia. Una moneda (geocoin) que una setmana abans havíem trobat a Castellfollit és ara al catxé de Sta Katalina. Una gent de Manresa la va moure...
L'Ésglesia és dibuixa un paratge molt bonic situat enfront del Cantàbric envoltat de verd, com no, i amb les tranquiles vaques que acaben d'arrodonir l'indret. Per arribar-hi hem de passar per uns camins particulars. En fi, un catxé dels que valen la pena.
Al vespre una volta per Ondarroa ens serveix d'excusa per fer un sopar de pintxos. Us destaco els dels bars Maddi i Cantábrico del carrer Antiguako Ama. Molt bons i molt bé de preu. Passem per Mutriku on veiem la tamborrada, una espècie de Pregó que serveix per inagurar les festes. Llàstima que em deixo la càmera a l'agroturisme... Cantem la Cançó de Mutriku que com cada any canta tot el poble... "Mutriku erria, Mutriku maitia, Mutriku guria."

Dormim a l'agroturisme Harizpe situat a Ondarroa però allunyat del poble. A destacar el molt bon tracte de l'Ana i l'Antón i la vista des de la terrassa. Un luxe.

DIMARTS 22/07/2008 Després d'una visita per Hondarribia lloc molt turístic on dinem, a la tarda arribem a Pasaia. Situat prop de Donosti Pasaia és un poble dels autèntics. Pagant 0,60 € per barba passem de Pasaia Donibane a Pasaia San Pedro en una petita barca. Després tornem a pagar els 0,60 per tornar d'on venim. Uns nens que s'estan banyant, ens demanen que els llancem unes monedes a l'aigua. Són tan pesats que al final els tirem una moneda de 0,50 €. Ells van treballant...
Aprofitem per fer el nostre segon geocaching basc. A l'ésglesieta de Santa Ana que té unes vistes molt xules del poble.
Anem a sopar pinxos per Donosti on visitem també el Peine de los Vientos. Abans de marxar fem un cafè a la Plaza Constitución. Dos nois apareixen per tocar unes cançons. Trionfen amb "Wonderwal" d'Oasis.

DIMECRES 23/07/2008 Com cada matí esmorzem a Harizpe. L'Antón té 3 peazos bonitos que acaba de treure del port d'Ondarroa. Veiem com els va tallant per fer-ne racions de bonito con tomate. Dediquem el matí a fer una petita escursió de BTT pels voltants de Mutriku. Fins i tot enganxem un tros de Camino de Santiago. És dur el BTT per terres basques, es pot dir que no hi ha troços plans, o puges o baixes. En fi, un autèntic trencacames... Un ratet a la platja de Deba combinat amb la brisa que bufa serveix d'autèntic relax previ a un bon dinar a l'aire lliure a la Kofradi del port de Mutriku. Jo disfruto d'un bonito amb ceba...
Per la tarda i vespre ens reservem una visita a la Vall de Olatz per veure el ja clàsic bosque de los duendes.

Sopem a Zelaieta a la mateixa Vall. Aquí teniu el meu sopar, unes gambetes, un bacallà a la bizcaina i acabo amb un pastís de formatge. Ho regem amb una sidreta. Perfecte.
DIJOUS 24/07/2008 Dijous acaba sent un dia molt rodó. Dediquem el dia a visitar la costa Bizkaina. Comencem per San Juan de Gaztelugatxe, una esglesieta situada en un illot que per accedir-hi has de pujar 231 esgraons... Quan arribes a l'església és tradició tocar les campanes, curiós.

Aprofitem per trobar el nostre 3º catxé (el 2º més antic que hi ha a Euskadi de 2003).
Després de passar per Cabo Matxitxako anem a Bermeo on dinem. Veiem uns nanos amb les típiques traineres...
Anem a Mundaka on jo no havia estat mai. El poble em sorprèn molt perquè és molt bonic i a més té unes vistes de la ría bestials. Disfrutem a més al veure el fenomen de la pujada de la marea.
Aprofitem per fer el nostre últim catxé basc a Txatxarramendi, un petit illot al mig de la ría on hi ha un jardí botànic. Molt correcte...
Fem una última visita al poble d'Elantxobe. Aquí teniu una foto de la rotonda més petita del món... Fem un txakolí i un taco de truita de patates al Bar Santi. Que bé fan les truites de patates aquests bascos...
Sopem al Kalbario de Mutriku. A destacar els fritos, els pebrots verds, com no la txuleta i els postres amb flam i formatge de la terra. Ho reguem amb Txakolí...
DIVENDRES 25/07/2008
És el dia del concurs de pintura de Mutriku. Després de molt temps torno a pintar a l'aire lliure. Em diverteixo molt tot i que només us ensenyo la foto del que vaig pintar i no del quadre perquè diguem que es va notar que feia temps que no pintava al carrer...
A la tarda és l'hora de la Sokamuturra. Deixen anar vaquilles pel mig del poble. El policia municipal és l'encarregat d'encerdre el txupinazo de començament i final de l'acte...
Ho veiem tot des de tercera fila de la grada. Allà podem veure la valenta canalla que salta a la plaça i quan el toro està a dos o tres quilòmetres tornen a saltar la valla per estar segurs. Una cosa és clara, estan molt i molt àgils...

Abans de tornar a Igualada s'ha de passar per Lastur i fer el menú de sempre. Així i per ordre circulen la sopa de peix, el txuletón i les natilles tot regat amb una sidra ben bona. Vaja, un sopar ben suau...

DISSABTE 26/07/2008 Anem a Lekeitio en BTT. Uns 11 km per muntanya. Just abans d'arribar a uns 2,5 km hi ha el poble de Mendexa on punxo roda. Mentres l'arreglem ens apareixen dos homes de mitja edat d'aquells que t'expliquen la vida. Ens diuen que aquell és l'únic poble d'Euskadi sense alcalde. Les eleccions les va guanyar un partit que després és il.legalitzat. Diguem que el segon partit no vol agafar l'alcaldia i ara els mana una junta gestora. El que no ens volen explicar és el perquè no volen agafar l'alcaldia, jo almenys no l'agafaria...
Després de dinar tornem per la carretera de la costa. Disfrutem d'uns 13 km inolvidables. L'última pujada a Harizpe, un petit Tourmalet...
Acabem d'omplir la tarda amb un passeig pel port de Mutriku i un pintxo de truiteta.
Abans d'anar a sopar al mateix Harizpe parem a fer unes fotos del port d'Ondarroa.
No podíem marxar de l'Hostal sense probar el seu bonito con tomate. Abans i de primers fem una amanida mixta i una sopeta de peix. De postres unes natilles. Ho reguem amb un txakolí que es fa l'Anton i que és de les vinyes que envolten la casa. No ho puc evitar, he de fer una copa de patxaran a la terrassa. Abans d'anar a dormir, a l'habitació puc veure la segona part del partit del Barça a Escòcia ja que el donen en diferit per TV1. Super Messi.
DIUMENGE 27/07/2008
Després d'esmorzar a la Plaça Txurruca de Mutriku visitem Getaria.
Donem una volta pel port on fan una cursa de natació. Naden de Getaria a Zarautz uns 3.500 metres. A les 12 surten els homes, a les 12.15 h les dones. Quan surten elles els canten la famosa cançó "A POR ELLOS...". En total crec que hi ha uns 500 participants. Déu n´hi do...
Abandono el Roger i la Txell que tenen la sort de poder seguir fent vacances i després d'uns pintxos començo el viatge a Igualada. Abans de marxar veig un altre basc amb la samarreta del Barça, ja és la sisena o setena en tota aquesta setmana. Sabeu quantes n'he vist de blanc? Ni una...
Paro a Pamplona per acabar de menjar alguna coseta...
Al conegut carrer Estafeta encara hi queda un toro després de les festes...
Per acabar el viatge una invocació a Sant Fermín que com sempre ens guïí en el camí i "tito, cap a Igualada"...

subterrani ha dit...

Hola,

quina enveja de viatge. és l'hora de dinar i em deleixo amb tots aquests plats boníssims.
A mi també em va agradar molt Mundaka i Elantxobe. Vam ser-hi amb en Joan Llorenç, quan vam fer-hi una ruta al voltant del parc natural D'Urdaibai.

fins aviat!
Pau R

els barons de la bona taula d'igualada ha dit...

APA !!!!
QUINA ENVEJA MES SANA !!
PAU ! DEUS ESTAR COM UN BACO DE TAN MENJAR PER EUSKADI

AGUR

Anònim ha dit...

Pau, gran viatge i grans fotos. Euskadi és un país fantàstic. Em fas enveja. Segurament, mentre els teus companys de Paranoia feien el recital de poemes a L'Ou com balla, tu devies estar llegint algun d'aquests autors russos que tan bé coneixes. No sé si era Puixkin o Arxavin. Tu ens hauries de treure els dubtes.